What is ujjaji ?

Tijdens de lessen Ashtanga- en Vinyasa yoga gebruiken we Ujjaji ademhaling. Dit is de meest bekende yoga ademhalingstechniek.

Na de les krijg ik vaak de vraag, hoe doe je dat en waar komt dat geluid vandaan???

De Ujjaji ademhaling vertalen we in het engels vanuit het sanskrit naar Victorious breath. We beschrijven het ook als ‘full deep breathing with sound’ of ‘the ocean breath’.

Ujjaji is niet makkelijk en vraagt wat oefening maar eens je deze ademhaling beet hebt kan je hem ook toepassen bij allerhande situaties in je dagelijks leven.

 

“Ujjayi Pranayama is a balancing and calming breath which increases oxygenation and builds internal body heat.” —Krishnamacharya

De ujjaji ademhaling helpt om de concentratie te verhogen en heeft een meditatieve werking. De ademhaling is constant en zo blijft ook je practice constant.

Ook help Ujjaji om onze controle over het lichaam te behouden en de stroom van de ademhaling te richten. Tijdens een inademing naar de plek waar je meer lengte, kracht of stevigheid nodig hebt, bij de uitademing naar waar je moet loslaten of ontspannen.

 

‘The Ocean Breath’

Tijdens deze ademhaling vernauwen we de stemspleet waardoor we de stembanden gaan samen trekken. Hiervoor heb je iets meer kracht nodig dan tijdens de natuurlijke ontspannen ademhaling en hierdoor creëer je een kenmerkend ruisend geluid. Wat je kan helpen tijdens het beoefenen van deze ademhaling is aan de golven van de zee die toekomen en weggaan. Het kenmerkend ruisend geluid zal je hierin herkennen. Als je je tijdens je practice concentreert op deze ademhaling zal je je minder snel laten afleiden.

 

‘Hoe doe ik het?’

Zit in een comfortabele positie (easy crossed legs) en sluit de ogen.

De ademhaling moet vol, lang en soepel zijn. Bij een inademing vul je de longen en duw je de ribben naar buiten en je middenrif naar beneden. Bij de uitademing komt je middenrif terug naar boven, ribben naar binnen. Na navel is steeds naar binnen getrokken.

Je kan het oefenen door enkele trucjes toe te passen.

  1. Neem een diepe inademing, bij de uitademing doe je alsof je een spiegel wil ‘verdampen’ met je ademhaling en ondertussen zeg je ‘haaaah’. Na enkele keren sluit je de lippen en doe je dit opnieuw met de mond gesloten.
  2. Zeg ‘saaah’ tijdens de inademing en ‘haaah’ tijdens een uitdaming, maar dan wel met je mond gesloten. 🙂

 

Voordelen:

  • Ontspant lichaam en geest
  • Verstrekt je concentratie tijdens je fysieke practice
  • Voert zuurtstof naar je spieren en organen en verwijdert afvalstoffen.
  • Helpt je de ademhaling en bewegingen te synchroniseren waardoor flow en ritme ontstaat.
  • Warmt je lichaam op van binnen uit
  • Masseert je oranen.